Використання
інформаційно-комунікаційних технологій у системі освіти сприяло створенню так
званої «комп'ютерної методології навчання», що орієнтована на застосування в
навчальному процесі таких методів: комп'ютерне моделювання
навчально-пізнавальної діяльності; інформування, програмування навчальної
діяльності; тестування, активного навчання тощо.
Розглянемо докладніше
психолого-педа-гогічні аспекти використання методів активного навчання під час
вивчення шкільного курсу інформатики.
Виходячи зі ступеня активності
учнів у навчальному процесі, методи навчання умовно ділять на два класи:
традиційні та активні (далі МАН). Принципова відмінність цих методів полягає у
тому, що при їх застосуванні учням створюють такі умови, за яких вони не можуть
залишатися пасивними та мають можливість для активного взаємообміну знаннями й
досвідом роботи.
Активне навчання припускає
внутрішньо-групову та міжгрупову активність учнів і спрямованість дій
(ініціативу):
фізична активність учнів полягає в просторовому
переміщенні, зміні способу дій партнерів із взаємодії, наприклад, у діловій
або рольовій грі (учні можуть змінювати робоче місце, пересідати, робити
презентацію біля дошки або перед аудиторією, працювати в малих групах,
говорити, писати, слухати, робити малюнки тощо);
соціальна активність учнів виявляється в тому, що вони
ініціюють взаємодію один з одним, використовують різні прийоми й техніку
обміну даними (ставлять запитання і відповідають на них, обмінюються думками,
репліками, коментарями тощо);
пізнавальна активність учнів виявляється в необхідності
самостійно формулювати і ставити проблему, визначати способи її розв'язання,
пропонувати рекомендації, приймати рішення.
Характерні ознаки активного навчання:
• активність (фізична, соціальна,
пізнавальна);
•
ініціатива (спрямованість дій);
•
практичний досвід;
•
зворотний зв'язок;
•
розв'язання проблем;
•
оволодіння навичками роботи у команді.
Основні методологічні принципи
активного навчання:
• ретельний добір робочих термінів,
навчальної, професійної лексики, умовних позначень;
• всебічний аналіз конкретних
практичних прикладів деякої діяльності, в якій учні виконують різні рольові
функції;
• підтримка всіма учнями
безперервного візуального контакту між собою;
• виконання на кожному занятті
одним з учнів функції лідера (керівника), який ініціює та орієнтує обговорення навчальної
проблеми (хороший учитель той, що тільки допомагає);
• активне використання технічних
навчальних засобів, зокрема таблиць, слайдів, фільмів, роликів, відеокліпів,
відеотехніки, за допомогою яких ілюструють навчальний матеріал;
• постійна підтримка вчителем
активної внутрішньогрупової взаємодії, зняття ним напруженості у взаєминах між
учасниками, нейтралізація «гострих» кроків і дій окремих учнів;
• оперативне втручання вчителя в
перебіг дискусії в разі виникнення непередбачених труднощів, а також з метою
пояснення нових положень навчальної програми;
• інтенсивне використання
індивідуальних занять (домашні завдання самодіагностуючого або творчого
характеру) та індивідуальних здібностей у групових заняттях;
•
організація просторового середовища — «ігрового поля», яке має сприяти
психологічному комфорту учня (наприклад,
дискусія всередині команд або
міжгрупова дискусія);
• програвання ігрових ролей
(«опонента», «песиміста», «реаліста», «адвоката», «компетентного судді» тощо)
з урахуванням індивідуальних творчих та інтелектуальних здібностей учнів
(наприклад, при програванні ситуації
стимулювання конструктивного конфлікту).
Для одержання ефективних
результатів під час застосування технології
активного навчання
й залучення
учнів до активної діяльності необхідне дотримання таких умов:
1. Будь-яка діяльність на занятті
осмислюється учнем.
2. У діяльності реалізуються
пізнавальні потреби учнів в оволодінні
новими знаннями.
3. На занятті
є можливість для кожного виявити себе в діяльності, показати свої здібності, значущі в одержанні загального
результату діяльності. .
4. У результаті активної діяльності
учень отримує задоволення від навчального
процесу, виявляє почуття особистої причетності до результатів
діяльності.
Заняття,
організовані за логікою активного навчання, передбачають такі етапи:
Етап 1. Входження в
заняття, на якому вчитель (консультант) оголошує свої вимоги, підходи до організації та змісту
заняття. На цьому етапі узгоджуються принципи майбутньої взаємодії, створюється позитивна емоційна атмосфера
заняття.
Етап 2. Вхідна діагностика не тільки припускає
визначення початкового рівня компетенцій, а й сприяє усвідомленню суб'єктами
навчання своєї «Я-концепції», осмисленню мети своєї діяльності.
Етап 3. Діяльнісний етап — вивчення, закріплення,
повторення навчального матеріалу в активній діяльності; в учнів формується розуміння
того, що необхідно зробити, який повинен бути результат діяльності і як цього
результату буде досягнуто.
Етап 4. Створення
змістового поля предметної взаємодії через систему визначених активних форм.
Етап 5.
Рефлексія, що допомагає учасникам навчального процесу усвідомити своє
«зростання» , визначити своє знання-незнання, педагогові відстежити освітні ефекти.
Розглянемо
основні структурні компоненти технології застосування методів активного навчання на уроках інформатики
залежно від рівня навчання.
Для одержання ефективних
результатів під час застосування технології
активного навчання
й залучення
учнів до активної діяльності необхідне дотримання таких умов:
1. Будь-яка діяльність на занятті
осмислюється учнем.
2. У діяльності реалізуються
пізнавальні потреби учнів в оволодінні
новими знаннями.
3. На занятті
є можливість для кожного виявити себе в діяльності, показати свої здібності, значущі в одержанні загального
результату діяльності. .
4. У результаті активної діяльності
учень отримує задоволення від навчального
процесу, виявляє почуття особистої причетності до результатів
діяльності.
Заняття,
організовані за логікою активного навчання, передбачають такі етапи:
Етап 1. Входження в
заняття, на якому вчитель (консультант) оголошує свої вимоги, підходи до організації та змісту
заняття. На цьому етапі узгоджуються принципи майбутньої взаємодії, створюється позитивна емоційна атмосфера
заняття.
Етап 2. Вхідна діагностика не тільки припускає
визначення початкового рівня компетенцій, а й сприяє усвідомленню суб'єктами
навчання своєї «Я-концепції», осмисленню мети своєї діяльності.
Етап 3. Діяльнісний етап — вивчення, закріплення,
повторення навчального матеріалу в активній діяльності; в учнів формується розуміння
того, що необхідно зробити, який повинен бути результат діяльності і як цього
результату буде досягнуто.
Етап 4. Створення
змістового поля предметної взаємодії через систему визначених активних форм.
Етап 5.
Рефлексія, що допомагає учасникам навчального процесу усвідомити своє
«зростання» , визначити своє знання-незнання, педагогові відстежити освітні ефекти.
Розглянемо
основні структурні компоненти технології застосування методів активного навчання на уроках інформатики
залежно від рівня навчання.
НЕТРАДИЦІЙНІ УРОКИ
Нетрадиційна
форми уроку—це одна з форм активного навчання. Під нетрадиційним
уроком розуміють імпровізоване навчальне заняття, що має
нетрадиційну (не встановлену) структуру.
Нетрадиційний урок передбачає
нетрадиційні: підготовку й проведення
уроку, структуру уроку, взаємини й розподіл ролей і обов'язків між
учителем та учнями, підбір і критерії
оцінювання навчальних матеріалів, методику оцінювання діяльності учнів,
аналіз уроку. Проведення уроку в
нетрадиційній формі складається з чотирьох етапів: задум, організація,
проведення й аналіз уроку.
Розглянемо етапи
проведення нетрадиційних уроків.
Задум уроку містить:
1. Визначення
часових рамок. Визначаються часові рамки етапу підготовки уроку (від 2 тижнів до місяця) і уроку (окремий, спарений, серія уроків). Як приклад наведемо часові рамки
для проведення уроків з кількох тем.
Урок-аукціон «Мови
програмування». Учням за два тижні до уроку
пропонується завдання — підготувати матеріал за планом: назва мови, що вивчається; у чому її відмінності, переваги,
недоліки в порівнянні з іншими мовами, що
використовуються. Підготовка вчителя зводиться
до підбору необхідних атрибутів аукціону, підбору літератури для підготовки
учнів.
Урок «Прес-конференція» (з елементами дискусії) з теми «Роль комп'ютера у сучасному суспільстві».
Учням за два тижні до уроку видається список питань для обговорення, розподіляються
рольові завдання.
Підготовка вчителя починається
задовго до підготовки учнів: продумати питання для обговорення; підібрати
матеріал і оформити стенд «Застосуваннякомп'ютера»; продумати розподіл ролей між учнями; підібрати необхідну
літературу з теми (для оформлення виставки,
надання допомоги учням при підготовці повідомлень); познайомити учнів
із правилами проведення прес-конференції; підготувати разом з учнями демонстрації на ПК; проконтролювати
виконання завдань учнями (повідомлення, питання, візитки, макет газети тощо).
Урок-сумнів «Процедури та
функції користувача
в мові Паскаль». Завдання учням дається за
тиждень до уроку й зміст його традиційний: повторити теорію, закріпити практичні навички. Підготовка вчителя передбачає: визначення питань для сумніву; оформлення дошки (поетапна поява нової інформації); створення тестової програми;
підготовка й тиражування завдань для
перевірки теоретичного матеріалу; підготовка запитань для гри «Вірю — не вірю »; підготовка на ПК програми мовою Паскаль.
До таких
уроків, як реалізація проектів (наприклад, засоби графіки мови
програмування) завдання
учням або групі учнів дається за 1-1,5 місяці до уроку. Підготовка вчителя полягає
в розподілі завдань і поетапному контролі ходу роботи над проектом.
2. Визначення теми уроку (вступ до нової теми, оглядова,
проміжна або основна тема курсу інформатики).
3. Визначення
типу уроку. Серед дидактичних цілей уроку виділяють провідну мету,
що визначає логіку
уроку. Розрізняють такі типи уроків:
• організаційний урок (вступний
урок на початку курсу й вступний на початку вивчення великої теми);
•
урок вивчення нового матеріалу;
•
урок повторення;
•
урок закріплення вмінь і навичок;
•
урок контролю;
•
урок корекції.
Доцільно
проводити нетрадиційні уроки як підсумкові при узагальненні й
закріпленні знань, умінь і навичок учнів, хоча не виключене й проведення
уроків вивчення нового матеріалу.
4. Вибір класу. Визначається особливостями
класу. Якщо в учнів класу не сформоване вміння працювати в групі (в учнів немає
зацікавленості в успіхах товариша, учні не
вміють відстоювати свою точку зору, вистуцати перед аудиторією), то в цьому класі у вчителя можуть виникнути труднощі під час проведення нетрадиційного
уроку. Робота в таких класах починається з
використання на традиційному уроці різних нетрадиційних завдань, де враховуються способи включення учнів в урок з урахуванням
рівня розвитку навчальних навичок.
5. Вибір форми (виду) уроку. Залежить від специфіки предмету й
класу, характеристики теми (матеріалу), вікових особливостей учнів класу. Часто
на практиці використовують такі форми (види)
уроків: ділові й рольові ігри, семінари, практикуми, консультації,
уроки захисту індивідуальних завдань,
уроки із застосуванням проблемно-дослідницьких,
оеобистісно-орієнтованих технологій.
6. Вибір форм
навчальної роботи (індивідуальні, групові, колективні,
масові). При виборі форм навчальної роботи на уроці враховують два головних фактори:
особливості й можливості обраної форми уроку, характеристика класу.
Організація уроку
1. Розподіл обов'язків (між
учителем і учнями). У розробці нетрадиційного уроку беруть участь:
•
учитель;
•
учитель і учні;
•
кілька учителів;
•
учитель і клас;
•
тільки учні.
За необхідності заздалегідь
оголошується тема уроку, розподіляються
завдання між учасниками. Підготовка може бути індивідуальною або
груповою залежно від форми уроку. Учитель
виступає на даному етапі уроку в ролі консультанта й займається
організацією уроку.
2. Написання сценарію уроку (із зазначенням конкретних
цілей). Сценарій має відображати: докладний план уроку; алгоритм кожного етапу уроку; дидактичні завдання з розв'язаннями, критерії "їх оцінювання; критерії
оцінювання діяльності учнів; перелік використаного на уроці
устаткування; запитання для аналізу уроку.
3. Підбір завдань, критеріїв їх
оцінювання, вибір методів і засобів навчання.
Важливо при підборі завдань до
нетрадиційного уроку дотримуватись таких правил:
• цікавий
характер завдань (за формою, змістом, сюжетом,
за способом розв'язання або несподіваним результатом);
• завдання відрізняються рівнем
складності, мають кілька способів розв'язання;
• підбираються завдання, що мають
практичну значимість і міжпредметний зміст;
• завдання формулюються так, щоб їх
виконання було неможливе без знання теоретичного матеріалу;
• безпосередньо пов'язані з
досліджуваною темою, сприяють засвоєнню, закріпленню, удосконалюванню отриманих
умінь і навичок.
При підборі завдань ураховують
форми навчальної діяльності: індивідуальна — всі учні одержують
однакові завдання або однотипні завдання з різними даними або різні завдання
(за формулюванням, способом розв'язання, складності) і групова — групам
пропонується однакове завдання або завдання, однакові за рівнем складності, але
різні за формулюванням, способом розв'язання, вихідними даними (якщо група
однорівнева) або завдання, що відрізняються рівнем складності (якщо група різнорівнева,
а на уроці вирішується складне завдання, яке можна розбити на кілька задач і
розподілити їх у групах).
Відзначимо, що для створення
захоплюючого сюжету уроку можна використовувати такий прийом: тема або мета
уроку визначається учнями в ході практичного виконання завдань, підсумок уроку
— у віршованій формі, учням пропонується придумати епіграф уроку.
4. Розробка критеріїв
оцінювання діяльності учнів.
При розробці критеріїв оцінювання
діяльності учнів на уроці доцільно дотримуватися таких принципів:
• Критерії оцінювання роботи учнів
розробляються вчителем заздалегідь і оголошуються учням до або на початку
уроку.
• Оцінюється робота всіх учнів або
тільки деяких (це залежить від активності на уроці, цілей уроку, специфіки
нетрадиційної форми уроку). _
• Групова робота оцінюється
по-різному: може оцінюватися кожний член групи, робота всієї групи (учні
одержують однакові оцінки) або ж на групу виділяється» певне число «12», «11»,
«10» тощо, і учні самі «розподіляють» їх між собою (обговорення в групах).
• Підсумкова оцінка складається з
оцінки за роботу на підготовчому етапі й оцінки, заробленої безпосередньо на
уроці. Наприклад, на уроці «Прес-конференція» (аркуш підсумкової оцінки),
«Електронні таблиці» (аркуш контролю, оцінка виставляється за бажанням),
урок-сумнів (оцінка складається з оцінок на різних етапах роботи учнів і
виставляється за бажанням).
• Виставляє оцінку: учитель; консультант;
самі учні (під час проведення індивідуальної роботи — учні аналізують виступи
однокласників; або під час групової роботи — після обговорення роботи кожного
члена групи).
Розглянемо урок — "кругове
тренування" з теми «Розв'язування задач намові Паскаль». Протягом
уроку йде обговорення розв'язувань завдань у групі, де кожний пояснює своє завдання.
Через якийсь час відбувається зміна учасників групи (по колу) і робота
відновлюється. Наприкінці уроку спільно обговорюється те, що залишилося
незрозумілим, у чому учні зазнають труднощів.
Аналіз уроку відбувається в такий
спосіб: учні відзначають, хто в ході уроку найбільше допомагав розібратися з
труднощами, добре пояснював, а хто в групі не зміг активно виявити себе.
Заключним етапом проведення
нетрадиційного уроку є його аналіз.
Аналіз — це оцінювання уроку, відповіді
на запитання: що вийшло, а що ні; у чому причини невдач, оцінювання всієї
проробленої роботи. Проводити аналіз уроку можна в різних варіантах: у ресурсному
колі, виступає один із членів групи й висловлює думку групи про минулий урок;
письмово (у формі анкетування), за допомогою ПК.
Аналіз уроку можна проводити
відразу після уроку або через якийсь час, можна проводити двічі (для порівняння
результатів).
Варіанти проведення аналізу
уроків із таких тем:
• «Процедури
й функції користувача на мові Паскаль». Використовується методика «недописаної
тези». Учителем пропонується дописати учням пропозиції:
мені вдалося...;
мені сподобалося...;
не вдалося...;
не сподобалося...;
ясумніваюся...;
я б змінив...;
на уроці вийшло...;
мені було на уроці...тощо.
• «Електронні таблиці». До уроку учні відповідають
на запитання закритої анкети «Що я очікую від уроку», відповіді заносять у
таблицю. Наприкінці уроку на ПК заповнюють таблицю «Що я одержав від уроку».
Результатидослідження
подають у вигляді діаграми. Причому аналіз уроку (точніше його графічне
подання) пов'язане з темою уроку.
Немає коментарів:
Дописати коментар